23 Ekim 2018 Salı

Eğitim Sistemi Üzerine Eleştiri

eğitim ile ilgili görsel sonucu
Ülkemizde eğitim sistemi bir sorun halindedir. Yıllardan beri oturtulamayan bir sistem içerisinde yaşayıp gidiyoruz. Sürekli yeni şeyler ekleniyor ve bu yeni şeylere öğrenciler, öğretmenler adapte olmakta zorlanıyor. Bu yeni şeyler arasında sınav sistemleri en başta gelmektedir. Her sene yenilenen bir sınav sistemi içerisindeyiz. Hemen hemen her sene yeni bir yönetmelik geliyor ve öğrenciler ne yapacağını şaşırıyor. Bu eleştiri yazımda eğitim ve sınav sistemi yüzünden yaşadığım zorluklardan da bahsetmek istedim.
Ortaokulu bitirdikten sonra son senemizde tüm sınıf derslerini içeren bir sınava girmemiz gerekiyordu. Ancak benim ortaokula başladığım dönem her sene sonunda girmemiz gereken SBS adında bir sınav sistemi getirildi. Bu sisteme göre öğrenciler her sene sonunda o senenin derslerini içeren sınavlara giriyor ve ortaokulu bitirdiklerinde bu sınavların ortalaması ile liseye yerleşiyordu. Bu sınav sisteminin belki de ilk kurbanları bizlerdik. Ne olduğunu, nasıl olduğunu bilmediğimiz bir sistem içerisinde eğitim görmeye çalışıyorduk. Bu yüzden ilk sınavın olacağı günden önceki gece stresim ve korkum yüzümden uyuyamadım. Sınavdan sonraki gece ise rahatsızlandım ve 12 yaşında psikolojik ilaçlarla tanıştım. 12 yaşında bir çocuğun stresin ne demek olduğunu bilmediği, mutlu ve korkusuz bir hayat yaşaması gerektiğini düşünen ben, 12 yaşımdan beri hayatımdan stresi çıkaramıyorum. Bu sistemi getirenlerin bana bir sağlık borcu var. Sadece bana değil benim gibi bu sorunları yaşayan tüm çocuklara bir sağlık ve en önemlisi hayat borçları var. İnsanlar emir vermeyi veya bir şeyleri değiştirmeyi kolay sanıyor fakat bu durumdan etkilenecek insanları umursamıyorlar. Sınav sistemleri oyuncak değildir. Çocukların hayatlarıyla oynandığı bir ülkede yaşamak ise kimsesin hak ettiği bir şey değildir.
Liseden sonra üniversiteye yerleşebilmek için yapılan sınavlar da sürekli bir değişim içerisindedir. Benim dönemimde YGS ve LYS adında iki sınava girerek üniversiteye yerleşmeniz gerekiyordu. Şimdi ise daha farklı bir sistem çıkarıldı. Öğrenciler kendilerini bir sınav sistemine odaklamışken ve ona göre eğitim almaya devam ederken sene başında birden sınav sistemi tek bir cümle ile değiştirildi ve on binlerce belki de daha fazla öğrenci bu durumdan kötü bir şekilde etkilendi. Üniversite sınavımda aynı ortaokulda yaşadığım stresi yaşadım. Sınav olacağım binaya girerken kendimi kötü hissettim ve arkadaşıma yapamayacağımı söyledim. Fakat beni kolumdan tutup cesaret verdi ve birlikte girdik. Kendimi kötü hissettiğim için sınavım da kötü geçti ve bu yüzden istediğim puanı elde edemedim. Puanımı öğrendiğimde günlerce ağladım fakat bir yerden sonra kabullenmem gerekiyordu. Sonuç olarak yine stresin kurbanı oldum ve daha iyi yapacağım bir sınavdan istediğim puanı elde edemedim ve hedefimdeki okula yerleşemedim. Üniversiteye yerleştikten sonra da kendime zaman ayıramadım. Okulumuzun sistemi gerçekten çok yorucu. Tatillerimiz yok, bir senemiz üç dönem. Kısaca dur durak yok. Bu durumun da stresli bir sınav sisteminden çıkmış öğrenciler için pek sağlıklı olduğu söylenemez. Bu hayatta sadece öğrencilerin değil, herkesin kendine ayırması gereken bir zamanı olması gerektiğine inanıyorum. Sürekli iş ve koşuşturma bir süre sonra bireyleri olumsuz etkileyecektir.
Sonuç olarak bu yazımdaki eleştirim aslında sürekli değişen sınav sistemlerine ve eğitim sistemimize yöneliktir. Kimsenin hayatı oyuncak değildir. Bir sistem oturtulmadıkça bu sistemler değişmeye ve mutlaka bir öğrenci beni yaşadıklarımı yaşamak zorunda kalacaktır. Belki de daha kötüsünü yaşayacak, eğitim hayatına devam edemeyecektir. İnsanların umutları gençlerde ve aldıkları eğitimde olmasına rağmen bu kadar zorluk yaşayan bir neslin ileride sağlıklı işler yapması ne kadar mümkün olabilir? Öğrencilerin sadece sınavlardan ve derslerden geçmeye odaklandığı, bilgileri ezberlediği ve sınavlardan sonra unuttuğu bir sistem ne kadar sağlıklı olabilir? Öğrencilerin yeteneklerine göre okullar tercih etmek yerine sınava dayatılarak okullara yerleştirilmeleri ne kadar adil? Bu soruların cevaplarını bulmak için oturup düşünmemiz gerekiyor. Ancak düşünmekle de bir şey elde edemiyoruz. Çünkü sistemin değiştirilmesi ve daha faydalı, daha adil, daha sağlıklı bir sistemin oturtulması gerekiyor. Aksi takdirde gelecek nesil umduğumuz kadar iyi olamayacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Minik Lezzet Paketleri (Starbucks Severler Toplanın!)

 Hello! Ben geldim. Bu gün Starbucks aşıkları için minik bir yazı düzenlemek istedim. Bildiğiniz gibi son yıllarda Starbucks kahveleri hayat...